Když jsem byla pÅ™edÅ¡kolákem já, mou hlavnà starostà bylo pÅ™edevÅ¡Ãm hranà si s ostatnÃmi dÄ›tmi a vymýšlenà lumpáren. U zápisu do prvnà tÅ™Ãdy jsem uÄitelce ukázala, že umÃm nakreslit slunÃÄko, Å™ekla velice krátkou básniÄku a pÅ™edstavila se. Když se nÄ›kdo umÄ›l podepsat, jednalo se o pÅ™Ãjemný bonus. Co se jiných dovednostà týÄe, samozÅ™ejmÄ› jsme museli zvládnout pÅ™evléknout se a základnà hygienu. Dnes si Å¡koly Äasto kladou na dÄ›ti nastupujÃcà do prvnà tÅ™Ãdy hodnÄ› vysoké nároky.
1. Hrubá motorika
Hrubá motorika u dÄ›tà je velice důležitá. Nedostatky se projevujà pÅ™edevÅ¡Ãm nemotornostà a Äastým padánÃm. PÅ™edÅ¡kolák by mÄ›l zvládat základnà pohybové dovednosti, jako je chůze, bÄ›h z bodu A do bodu B, pÅ™eskoÄit pÅ™ekážku, umÄ›t chodit rovnÄ› po úzké ploÅ¡e – provaz na zemi, obrubnÃk apod. DÃtÄ› by také mÄ›lo zvládnout chytit a hodit mÃÄ, skákat pÅ™es Å¡vihadlo a mÄ›lo by zvládnout jednoduchý rytmický pohyb. Hrubá motorika se vÄ›tÅ¡inou u zápisu netestuje a v podstatÄ› nenà ani moc důležitým faktorem pro pÅ™ijetà do Å¡koly.
2. Jemná motorika
Jemná motorika je už důležitÄ›jÅ¡Ã, dÄ›ti, které ji nemajà dobrou, vÄ›tÅ¡inou Å¡patnÄ› pÃÅ¡ou, neuvolnà ruku pÅ™i psanÃ, Ätenà Äi výtvarné výchovÄ›. DÄ›ti pak nerady kreslÃ, se psanÃm bojujà a tÅ™eba tvoÅ™enà z modelÃny je pro nÄ› zlým snem. Jemnou motoriku dÄ›ti trénujà každý den. MÄ›ly by zvládnout běžnou dennà hygienu, držet správnÄ› tužku, Äi pastelku a dokázat smuchlat tÅ™eba papÃr.
3. Vědomosti a rozumové dovednosti
DÄ›ti v podstatÄ› nemusà mÃt žádné vÄ›domosti ani jiné rozumové schopnosti. DÄ›ti se vÅ¡e budou uÄit od poÄátku, mÄ›ly by vÅ¡ak mÃt povÄ›domà o tom, že existujà ÄÃsla, pÃsmena a že se o tom bude nÄ›co uÄit. Mezi dÄ›tmi jsou pÅ™i nástupu do prvnà tÅ™Ãdy vÄ›tÅ¡inou veliké rozdÃly, které se ale ve vÄ›tÅ¡inÄ› pÅ™Ãpadů srovnajà bÄ›hem prvnÃho roku. Pokud jsou dÄ›ti hodnÄ› dopÅ™edu, pak majà Äasto problémy ve Å¡kole s tÃm, že se nudÃ.