Vitamíny od A do Z

Dnešním článkem bych chtěla informovat o existenci několika vitamínů, k čemu slouží a v jakých potravinách je můžeme do těla doplnit.

 

Vitamín A

V přírodě se nachází ve dvou formách – Karotenoidů a Beta-karotenu.

Slouží k dobrému zraku a správnému růstu. Důležitou funkci zastupuje i při růstu a vývoji. 

Jeho nedostatek může vést k šerosleposti, zvýšení poranění kůže či zvýšený výskyt nemocí.
povadlá zelenina

Beta – karoten

Zdroj: tmavě zelené ovoce a zelenina(mrkev)

Slouží jako zdroj vitamínu A, avšak jen část z beta-karotenu je přeměněna na vitamín A.  Pomáhá tělu neutralizovat volné radikály. Stejně jako vitamín E, tak i beta-karoten je antioxidant.

 

Vitamín B1 – Thiamin

Zdroj: sušené pivovarské kvasnice, obilná zrna

Jedná se o vitamín, který se objevuje u metabolismu sacharidů a u přeměny glukózy na energii. 

 

Vitamín B2 dříve Vitamín G – Riboflavin

Zdroj: droždí, játra, mléko

Zapojuje se do přeměny sacharidů, tuků a bílkovin. Důležitý pro funkci částí sliznic a kůže.

egyptský pokrm

Vitamín B12

Zdroj: živočišné produkty(játra, ledviny, srdce)

Má vliv na tvorbu krevních tělísek a proteinů v těle. 

 

Vitamín C

Zdroj: citrusové plody, černý rybíz

Tento vitamín je nestabilní, při tepelné úpravě či skladování z něj zmizí 70%.

V těle má mnoho funkcí, je důležitou složkou, která tvoří strukturu svalů, kostí, chrupavek. Dokonce pomáhá i s růstem dásní a zubů. Pomáhá se správnou funkcí imunitního systému. 

 

Vitamín D

Zdroj: tuk ryb, mořské ryby, máslo

Vitamín D je důležitý pro udržení minerální rovnováhy. Má vliv na absorpci vápníku. Dopomáhá ke správné funkci svalů, nervů a buněčného růstu.

 

Vitamín E

Zdroj: rostlinné oleje, oříšky, mléko

Při skladování v kuchyni dochází ke ztrátě vitamínu! Jedna z několika funkcí je antioxidant, napomáhá s ochranou tělní tkáně před různými druhy záření. Napomáhá životnosti červených krvinek a také je dobrým lékem na kardiovaskulární onemocnění.

 

 

Vitamín K

Zdroj: zelená listnatá zelenina (špenát, brokolice)

Tento vitamín je podstatný pro správnou funkci krevní srážlivosti. Poté i slouží jako pomocník při ukládaní vápníku do kostí.

 

Niacin (B3)

Zdroj: maso

Hlavní funkcí niacinu je získávání energie během přeměny sacharidů, tuků a bílkovin, vedlejší funkci zastává při syntéze hormonů.

 

Kyselina pantotheová

Zdroj: v přírodě všudypřítomná

Podílí se na reakcích stavby a odbourávání buněk či tkání. Důležitý význam při tvorbě protilátek a složka imunitního systému.

 

Kyselina listová

Zdroj: rostlinné a živočišné suroviny, játra

Důležitou roli hraje v metabolismu při metabolických reakcí. Ovlivňuje růstové a vývojové procesy. Významná pro tvorbu kostní dřeně a je potřeba pro optimální funkci nervového systému. 

 

Vitamín B8 nebo H – Biothin

Zdroj: droždí, játra a ledviny

Je důležitý pro správnou funkci a vývoj organismu. Nachází se jako jedna složka enzymů, které se podílí na slučování mastných kyselin.

 

Pokud jste článek dočetli až sem, i mým zklamáním, játra jsou zdrojem mnoha důležitých vitamínů, které tělo potřebuje. Ať chceme nebo ne je důležité si čas od času k jídlu toto jídlo dopřát.